Våra Tjänster

Projektledning

Projektledaren på bygg och kvalitetskonsult blir beställarens representant på byggarbetsplatsen och ser till att bygget följer uppsatta kvalitets-, tids- samt ekonomiska ramar. Projektledaren håller i möten på arbetsplatsen, som byggmöten, kvalitetsronder och skyddsronder. Projektledaren kan även ta över beställarens roll som BAS-U. Bas-U är ansvarig för att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig för alla på byggarbetsplatsen och att den hela tiden hålls uppdaterad med de arbeten som pågår.

Den Bas-U som inte ser till att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig för alla kan få betala en sanktionsavgift. Rapportering hur bygget fortskrider redovisas löpande till beställaren. När vi tar rollen som projektledare går vi igenom förutsättningarna för projektet och lägger upp riktlinjer hur vi på bästa sätt kan hjälpa er.

Byggarbetsmiljösamordnare

Byggherren har skyldighet att utse 2 st arbetsmiljösamordnare BAS-P och BAS-U, som ska ansvara för arbetsmiljöarbetet under hela byggprocessen. Dvs från planering och projektering (BAS-P) till färdigt utförande (BAS-U), och detta kan vara samma person.

BAS-P fungerar som samordnare för arbetsmiljön under den inledande fasen av planering och projektering. I ansvaret ingår att sammanställa underlag från olika projektörer, såsom arkitekter, ingenjörer och övriga tekniska konsulter i syfte att erhålla en säker arbetsmiljö. Rent konkret innebär det att BAS-P granskar projektörernas ritningar och andra tekniska beskrivningar och utifrån dessa i byggprojektets arbetsmiljöplan inkluderar hur verksamheten ska bedrivas så att olika arbeten inte skapar risker för varandra. Det är också viktigt att komma ihåg att arbetsmiljöplanen måste vara upprättad innan den aktuella byggarbetsplatsen etableras och om detta inte görs kan BAS-P tvingas att betala en sanktionsavgift. Byggherren, eller den uppdragstagare till vilken ansvaret överlåtits, ska dessutom lämna in en förhandsanmälan till Arbetsmiljöverket innan arbetet påbörjas.

BAS-U ska se till att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig för alla på byggarbetsplatsen och att den hålls uppdaterad vartefter byggprocessen fortskrider. Om en uppdaterad arbetsmiljöplan inte finns tillgänglig riskerar BAS-U att få betala en sanktionsavgift. Arbetsmiljöplanen ska innehålla de regler som tillämpas på byggarbetsplatsen tillsammans med beskrivningar av hur arbetsmiljöarbetet ska organiseras samt vilka arbetsmiljöåtgärder som ska vidtas vid olika arbeten.

KMA-Samordnare

Arbetet som KMA-samordnare innebär att vi ansvarar för att driva och samordna projektens kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete samt att förse ledningen med material och beslutsunderlag inom området. Hålla ordning och reda vid uppstart av projekten samt under projektets gång. Vara behjälplig med att lyssna av de som arbetare ute i projekten och skapa fungerade rutiner, och göra arbetet enklare för ledningen som är ansvariga för att dessa frågor hanteras på rätt sätt.

Detta kan innebära att ta fram verktyg och rutiner men även att utbilda och informera verksamheten. KMA samordnaren kan göra revisioner, jobba för kreativa lösningar, uppdatera och dokumentera. Hjälpa till med att kontrollera att underleverantörer levererar enligt avtal. I projekt med miljöklassning kan KMA samordnaren identifiera, planera, genomföra och följa upp miljöklassningsaktiviteter i projektet.

Kontrollansvarig enligt PBL

För varje byggprojekt ska det finnas en kontrollansvarig. Den kontrollansvarige garanterar att byggherrens kontroll av projektet fungerar som det ska. Han eller hon deltar t.ex. i byggsamråd, närvarar vid såväl kontroller som besiktningar, samlar och har koll på erforderliga dokument samt ser till att gängse byggregler efterföljs och uppfylls på ett riktigt sätt. Kontrollansvarig ska tillsammans med byggherren ta fram ett förslag till kontrollplan. Han eller hon ska se till att kontrollplanen följs och att nödvändiga kontroller utförs. Vid avvikelser från kontrollplanen ska den kontrollansvarige informera byggherren och vid behov meddela byggnadsnämnden.

Kontrollansvarig ska närvara vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök. Han eller hon ska också dokumentera sina byggplatsbesök, notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbesked och ge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked. I vår roll som kontrollansvarig vid ett projekt är vi din förlängde arm genom hela projektet, från börjar till slut. Vår roll som kontrollansvarig avslutas genom att vi begär ut ett slutbevis. Kravet på obligatorisk certifiering är en direkt följd av EU:s tjänstedirektiv. Bygg och Kvalitetskonsult är certifierad hos SP med högsta behörighet (K).

Fuktsakkunnig

Tar fram fuktsäkerhetsbeskrivningen

Idag blir det allt vanligare att ta fram fuktsäkerhetsbeskrivningar i ny- och ombyggnadsprojekt. Till stor del beror det på rekommendationer i branschstandarden ByggaF. Det är en metod som säkerställer, dokumenterar och kommunicerar fuktsäkerheten i hela byggprocessen, från planering till förvaltning.

Strategi för fuktsäkerhetsfrågor

En fuktssakkunnig upprättar en strategi för hur projektet ska arbeta med fuktsäkerhetsfrågor i olika skeden, och kan även vara rådgivande i fuktfrågor åt byggherren. En fuktsakkunnig har grundläggande kunskaper om fukt och även bred kompetens och kännedom om vilka konsekvenser det blir för framtida brukare om fuktrelaterade skador skulle inträffa i byggnaden. Erfarenhet från byggprocessens olika skeden är också nödvändig. Kom ihåg att även Boverket rekommenderar att fuktsäkerhetsprojektering görs vid uppförande av nya byggnader eller vid om- och tillbyggnad.

Komplett strategi eller rådgivning

När vi anlitas som fuktsakkunnig kan vi ta fram en komplett strategi för arbete och uppföljning av fuktskyddsåtgärder genom hela byggprocessen. Vi kan också vara rådgivare till byggentreprenören i enskilda faser. Vilken roll fuktsakkunnig får beror på behovet och var i byggprocessen vi kommer in.

Verksamhetsutveckling

Många organisationer lägger ned tid och kraft på att utveckla strategier och processer. Men trots det så brister ofta genomförandet. Det är ofta svårt för medarbetare att släppa gamla arbetssätt och ta till sig nya rutiner. Ibland krockar verksamhetens behov med arbetsgruppens eller de egna behoven.

Den bästa utvecklingen äger rum när medarbetare engageras och agerar tillsammans. När människor blir delaktiga i sitt företags verksamhet förvandlas dess idéer och strategi till verklighet. Medarbetare som förstår arbetsplatsens mål och förutsättningar kan omsätta dem i sitt dagliga arbete, i konkret handling och en engagerande utveckling. Ditt verksamhetsresultat kan förbättras avsevärt genom att bara ta vara på all den fulla potential som chefer och medarbetare har genom att kanalisera den rätt.

Gemensamt för våra kunduppdrag är att människan är i fokus. I rollen som projektledare tar vi ett helhetsansvar för kunders projekt, små som stora, antingen för helheten eller för väl avgränsade delar.

Varför behövs Verksamhetsutveckling?

  • För att säkerställa att organisationens förmåga är anpassad för den verksamhet den skall genomföra.
  • För att regelbundet kunna effektivisera arbetssättet och sänka kostnaderna.
  • För att kunna bli mer konkurrenskraftig på marknaden genom högre effektivitet, bättre kvalitet och mer träffsäker leverans.
  • För att vid förändringar i organisation kunna hitta ett nytt och gemensamt arbetssätt.